Halik Azeez, Sri Lanka
The screaming Inca
(June 2019)

Project in collaboration with Pro Helvetia, New Dehli

 
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I come from Sri Lanka, a country that is known to the outside world through a few polarizing lenses such as ‘ethnic conflict’, ‘tea’ or ‘exotic paradise’. With the long years of the war coming to a close, the latter has been the most prevalent frame through which Sri Lanka has been viewed in recent years. With Lonely Planet naming Sri Lanka its number 1 destination for 2019, the power of this perception increased. That is, until the horror of the Easter Bombings brought it back within the ‘conflict’ frame of reference. Currently the island is stuck in a battle for its image, trying to distance itself from war and violence and bring itself closer the economically beneficial ‘exotic paradise’ frame.

Verzasca to me, through eyes that are ’stupid’ and ‘resisting mastery’, also seems like an ‘exotic paradise’. Being called the ‘Maldives of Europe’, a new moniker, doesn’t help. The Maldives isn’t far from Sri Lanka, and is known for much the same thing as Sri Lanka is. Moreover, Sri Lanka isn’t much larger than Switzerland, and is an island of multiple ethnicities with cultures that can often seem as alien to each other as the cultures within Switzerland. All of it is held together by a tenuous sense of being ‘Sri Lankan’ or ‘Swiss’ without very many inhabitants knowing what exactly this common denominator is supposed to entail.
These are the loose connections that led me to start conceptualizing this piece. Arriving here and only having six weeks to devise it, the most honest thing I can do is to make something in the process of being formed. I wanted it to reflect my wonder, wonderings, wanderings speculations, assumptions and perceptions in all their un-masterful reality through a piece that is essentially a stream of consciousness thought experiment, A compiling of signs, sights, incidents, memories, mistakes and happenstances.

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Vengo dallo Sri Lanka, un paese noto al mondo esterno attraverso alcune lenti polarizzanti come “conflitto etni- co”, “tè” o “paradiso esotico”. Con la fine dei lunghi anni di guerra, quest’ultimo è stata la cornice più diffu- sa attraverso la quale lo Sri Lanka è stato visto negli ultimi anni. Con Lonely Planet nominando lo Sri Lanka la sua destinazione numero 1 per il 2019, il potere di questa percezione è aumentato. Cioè, fino a quando l’orrore dei bombardamenti pasquali non lo ha riportato nel quadro di riferimento del “conflitto”. Attualmente l’isola è bloccata in una battaglia per la sua immagine, cercando di prendere le distanze dalla guerra e dalla violenza e avvicinarsi alla cornice economicamente vantaggiosa del “paradiso esotico”.

La Valle Verzasca per me, attraverso degli occhi che sono “ignoranti” e “resistono alla padronanza”, sembra anche essa un “paradiso esotico”. Anche chiamate le “Maldive d’Europa”, un nuovo appellativo che certo non aiuta. Le Maldive non sono lontane dallo Sri Lanka e sono conosciute più o meno come lo Sri Lanka. Inoltre, lo Sri Lanka non è molto più grande della Svizzera ed è un’isola di più etnie con culture che spesso possono sembrare estranee l’una all’altra come le culture all’in- terno della Svizzera. Tutto ciò è tenuto insieme da un tenue senso di essere dello “Sri Lanka” o essere “Sviz- zero” senza che molti abitanti sappiano cosa dovrebbe comportare esattamente questo comune denominatore. Queste sono le connessioni libere che mi hanno porta- to a iniziare a concettualizzare questo progetto. Arrivan- do qui e avendo solo sei settimane per concepirlo, la cosa più onesta che ho potuto fare è proporre qualco- sa nel mio processo di formazione. Volevo che queste immagini riflettessero le mie meraviglie, i miei prodigi, le mie speculazioni erranti, i miei presupposti e le mie percezioni in tutta la loro realtà non magistrale attraver- so un pezzo che è essenzialmente un flusso di esperi- mento sul pensiero della coscienza, una raccolta di segni, visioni, incidenti, ricordi, errori e avvenimenti.

 
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Abdul Halik Azeez

Abdul Halik Azeez’s approach to image making em- braces the public realms of media and print technology. He works with the pedestrian and mundane, making images that tell stories about poetic yet moving in- stances of the truths of the everyday. He has worked on post-war urbanization in Colombo, ethnic conflict, tourism in Sri Lanka and the self in modernity. He is somewhat influenced by decolonial thought and post-modern philosophy. Halik has also worked as a journalist and economist and has published research on ethnic conflict and the language of hate speech. He is a founding member of The Packet collective in Co- lombo, Sri Lanka.

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http://prohelvetia.in/